مزایای روستای الکترونیک

خوشبختانه در ساله های اخیر طرح های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاهای ایران با سرعت چشم گیری در حال پیشرفت می باشد. ورود اینترنت در روستاها تاثیرات زیادی بر سبک و شیوه زندگی مردم روستایی، توقعات و خواسته های آن داشته است تا جایی که بسیاری از نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی را بر آن داشته تا با تکنولوژی های روز همراه گشته و تعاملات خود را در زمان کمتر و با سرعت بیشتری به انجام رسانند. گستردگی فناوری اطلاعات می تواند در سالهای آتی وسیع تر نیز باشد.

از جمله تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها:

تجارت الکترونیک:

بسیاری از شرکت های تجاری در تلاش هستند تا بتوانند بخود را به بازار هدفشان نزدیک کنند. از آنجایی که در تجارت الکترونیک تمامی فعالیت ها از طریق فضاهای مجازی صورت می گیرد این خود سبب می شود تا صاحبان کسب و کارهای تجاری بتوانند برای همیشه به بازار مصرف و مشتریان خود دسترسی داشته باشند. این امر بر زندگی روستاییان نیز بی تاثیر نخواهد بود بنابراین دسترسی روستاییان به فضاهای مجازی سبب می گردد تا بتوانند به سادگی کسب و کارهای خود را  راه اندازی کرده و با بهره گیری از این ابزارهابه توسعه و پیشرفت مشاغل و اقتصاد روستاها کمک شایانی داشته و سبب عدم مهاجرت روستاییان به شهر می گردد. چرا که در دهه های اخیر سیل مهاجرت روستاییان به شهرها جهت یافت شغلی مناسب رشد بالای داشته است. که این مهم خود سبب جلوگیری از خالی شدن سکنه روستاها و توسعه و رشد و شکوفایی روستا می گردد.

توسعه گردشگری:

ورود اینترنت به جامعه محلی و روستاها سبب می گردد تا با در دسترس بودن وسایل ارتباط جمعی نه تنها روستاییان با دنیای تکنولوژی عصر حاضر همراه می گرند بلکه می توانند به راحتی جاذبه های گردشگری، طبیعی ، تاریخی روستای خود را با جامعه جهانی به اشتراک گذارده و آنها را به بازدید از روستای خود ترغیب نموده علاوه بر آن به جذب توریست و گردشگری روستای خود کمک کرده و سبب رونق و رشد اقتصادی نیز گردند. جذب توریست و رونق گردشگری خود سبب می گردد تا روستاییان بتواند محصولات تولیدی و صنایع دستی خود را نیز به فروش رسانند.

درمان الکترونیکی

باوجود راه اندازی و تاسیس خانه های بهداشت در روستاها، روستاییان پیوسته با مشکلات بهداشتی درمانی روبرو هستند. تعداد پزشکان، خدمات پزشکی قابل ارائه در خان های بهداشت پاسخگوی نیاز روستاییان نیست. بنابراین از معضلات و مشکلات روستا می توان به کمبود پزشکان متخصص، درمانگاه ها؛ آزمایشگاه هاو سایز خدمات بهداشتی- درمانی است. از این رو دنیای الکترونیک توانسته است راه گشای مشکلات بهداشتی در روستا نیز باشد. خدمات بهداشتی الکترونیکی قابل ارائه به روستاها: ارائه خدمات پزشکی از را دور، مشاوره و گفتگوی پزشکی از طریق فضاهای مجازی، ایجاد پرونده های الکترونیکی بیمار، سیستم مجازی پاسخگویی آزمایشات، خدمات پزشکی درخانه، شبکه های اموزش پزشکی مجازی و ….

آموزش الکترونیکی

حیات اقتصادی جوامع بیش از انکه با تلاش و کار گره خورده باشد با میزان و سطح سواد و آگاهی جواع در ارتباط است. سلامت یک جامعه در گرو برخورداری از سطح دانش و سواد و فرهنگ عمومی بالا می باشد.بی شک برخورداری از علم و دانش شرط ضروری رشد جوامع است. کمبود فضاهای آموزشی، عدم دسترسی روستاییان به مزاکز آموزشی مانند دانشگا ها و آمزوشگاه های خصوصی سبب شده است تا بخش زیادی از مردم روستا در صورت امکان برای تحصیل به شهرها مهاجرت و یا به علت عدم دسترسی به مراکز بالاتر اموزشی از تحصیل بازبمانند. آنچه اهمیت داردایجاد فضاهای مجازی آموزشی برای روستاییان تا بتوانند بدون راجعات حضوری و مهاجرت به روستاها به فضاهای آموزش مجازی مراجعه کرده و سبب رسدو توسعه دانش عمومی گردد.

علاوه بر آن سبب افزایش آگاهی اجتماعی و کاهش فاصله انسانی گردد. آموزش های الکترونیکی حوزه های مختلفی چون مراقبت های بهداشتی، اطلاعات کشاورزی، اطلاعات اقتصادی و … را در برمیگیرد.

خدمات فرهنگی – اجتماعی

یکی از دلایلی که سبب جذب جوانان از روستاها به شهرها می گردد کمبود امکانات و خدمات رفاهی  و اجتماعی می باشد. لذا لازمه جلوگیری از سیل مهاجرت ها فراهم آوردن زمینه های رشد فرهنگی و اجتماعی در روستاهاست. فناوری اطلاعات و فضای مجازی می تواند نقش بسزایی در ایجاد زمین های فرهنگی و اجتماعی روستاها داشته ایجاد. امکان ارتباط و تعاول با دنیای خارج از روستا با دسترسی به اینترنت این امکان برای روستاییان محیا کرده است.

خدمات دولتی الکترونیک

دهیاری ها نمایندگان دولت در روستاها هستند که با پیشبرد علم و دانش نیازمند فراهم آوردن زمینه های خدمت رسانی آسان، سریع و در دسترس به مردم هستند. لذا نیاز به راه اندازی و برخورداری از فضاهای مجازی در برآوردن ساختن خواست های روستاییان از الزامات دهیاری ها بشمار می رود. بنابرانی دهیاری ها با داشتن یک وب سایت و سامانه الکترونیک می توانند خدمات خود را به صورت ۲۴ ساعته در اختیار روستاییان قرار دهند که این خود سبب کاهش رفت و آمد، تسریع روند کاری، کمک به افزایش کیفیت خدمات، ارائه خدمات یکپارچه و … می شود.

شرکت پویا وب سپاهان اولین مجری طرح روستای الکترونیک در کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه − سه =

فهرست
شروع مکالمه
اعلام نیاز
سلام
لطفا سوال بپرسید